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FRENCH 2BB3 FRENCH LANGUAGE PRACTICE II

Academic Year: Fall/Winter 2014/2015

Term: 2

Day/Evening: D

Instructor: Dr. John Stout

Email: stoutj@mcmaster.ca

Office: Togo Salmon Hall 523

Phone: 905-525-9140 x 23634

Office Hours: Mondays and Thursdays 10:30-11:30 a.m.



Course Objectives:

Ce cours de deuxième année se veut une transition du cours de langue de première année au cours de langue de troisième année. Alors que le FRENCH 2B03 continue la révision de grammaire commencée en première année, le cours FRENCH 2BB3 se conçoit selon la même optique que le cours FRENCH 3C03 en insistant sur une approche plus avancée visant l'intégration de la connaissance grammaticale dans la lecture, l'étude, l'écriture et la révision des textes de genres différents.

À la fin du cours, les étudiants pourront:

*Identifier la nature et la fonction du mot dans la phrase

*Identifier les types de phrase

*Identifier et utiliser correctement les niveaux de langue

*Utiliser correctement les prépositions et conjonctions pour exprimer le temps

*Identifier et corriger les anglicismes lexicaux et sémantiques

Pour appliquer et approfondir leurs connaissances grammaticales, les étudiants étudieront et écriront en groupes et individuellement:

*une lettre

*un texte à caractère autobiograpjique

*un article journalistique

*un texte de bande dessinée

Pour améliorer son français oral, l'étudiant/e participera activement au tutorat et aux discussions en groupe. Notez que le tutorat vise à développer les compétences orales des étudiants et ne vise pas à continuer l'étude de la grammaire présentée en cours.


Textbooks, Materials & Fees:

TEXTES OBLIGATOIRES

Abbadie, C., Chavelon, B. et Morsel, M.-H. L'Éxpression française écrite et orale Éd. 2003, Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2003 (EF)

Clamageran, S., Clerc, I., Gernier, M. et Roy, R.-L., Le français apprivoisé Éd. 2010. Montréal: Groupe Modulo, 2010.

TEXTES RECOMMANDÉS

Dictionnaire français unilingue (Le Petit Robert, Le Petit Larousse, etc.)

Dictionnaire français/anglais (Robert/Collins,etc.)

Livre de référence pour la grammaire (Mise au point, Bescherelle, Le bon usage, etc.)


Method of Assessment:

SYSTÈME DE NOTATION

Assiduité, participation      10%

Contrôles (4)                    20%

Quatre travaux écrits(deux en groupe, deux individuels) 20%

Travail oral (avec les assistants)     15%

Examen final                    35%


Policy on Missed Work, Extensions, and Late Penalties:

McMaster Student Absence Form (MSAF)

This is a self-reporting tool for undergraduate students to report absences DUE TO MINOR MEDICAL SITUATIONS that last up to 5 days and provides the ability to request accommodation for any missed academic work. Please note, this tool cannot be used during any final examination period. You may submit a maximum of 1 Academic Work Missed request per term. It is YOUR responsibility to follow up with your Instructor immediately (NORMALLY WITHIN TWO WORKING DAYS) regarding the nature of the accommodation. If you are absent for reasons other than medical reasons, for more than 5 days, or exceed 1 request per term, you MUST visit your Associate Dean's Office/Faculty Office). You may be required to provide supporting documentation. This form should be filled out immediately when you are about to return to class after your absence.


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Topics and Readings:

Voir les renseignments donnés ci-dessus.


Other Course Information:

PROGRAMME DU COURS:

*Attention: Ce programme peut être ajusté en fonction du rythme de travail des sections. Il est essentiel de préparer les exercices avant de venir au cours. Pour faire du progrès et réussir dans ce cours, vous devez étudier de façon systématique, d'un cours à l'autre, la grammaire qui est présentée en classe et faire régulièrement, à la maison, les exercices prévus.

Semaines:

(1) 5-9 janvier: Introduction, objectifs du cours. Nature et fonction des mots. Lire et étudier les pages .Nature. Fonction. Analyse syntaxique. TRAVAUX: Ex. 1,2,3 du paquet polycopié.

(2) 12-16 janvier: Analyse syntaxique de la phrase simple: Suite de .Nature. Fonction. Analyse syntaxique.: 4,5 du paquet polycopié.

(3) 19-23 janvier: Types de phrase(EF Chap 2, p.3-15); Niveaux de langue (EF Chap 38, ex. 1,2 p.228-230)

          *Contrôle 1 - Nature, fonction

(4) 26-30 janvier: La correspondance: Étude en classe d'une lettre de demande d'emploi et d'une lettre de rupture. *Rédaction en groupe faite en cours - Écrire une lettre en suivant les consignes donnés par le professeur. Chaque groupe remettra son travail au professeur à la fin du cours pour l'évaluation.

(5) 2-6 février: Emploi de la préposition(EF Chap 18,, ex. p.87-91); Fautes dans l'emploi de la préposition (LFA p. 123-132, ex. 4.6 et 4.7)

           *Contrôle 2 - Types de phrase, niveaux de langue

(6) 9-13 février: Texte: Écriture à caractère autobiographique. Analyse en classe: Étude d'un extrait d'une oeuvre autobiographique choisi par le professeur; discussion du genre autobiographique. Rédaction à faire à la maison: Écrire un texte à caractère autobiographique à la manière du texte étudié en cours: à remettre la semaine du 23 février.

Du 14 au 22 février: Semaine de lecture.

(7) 23-27 février: Semaine de rattrapage et de révision.  *Contrôle 3 - Prépositions. *À remettre: Écriture à caractère autobiographique.

(8) 2-6 mars: Emploi de la préposition et de la conjonction pour exprimer le temps (EF Chap 25, ex. 5,7,8)

(9) 9-13 mars: Texte: Article journalistique. Analyse en classe: Étude d'un article journalistique choisi par le professeur. Rédaction individuelle à faire à la maison: Écrire un article journalistique en suivant les consignes données par le professeur en classe, à rendre la semaine du 16 mars.

(10) 16-20 mars: Les écarts lexicaux: Les anglicismes lexicaux(LFA p.399-400, ex. 11.3, p. 402-405, ex. 11.5); Les barbarismes et les solécismes (LFA p.419-424, ex. 11.11,11.12,11.13)

       *Contrôle 4 - L'Expression du temps  *À rendre: l'article journalistique

(11) 23-27 mars: Texte: bande dessinée. Analyse en classe: Étude d'un exemple choisi par le professeur. Travail en groupe: Écrire le texte d'une bande dessinée en suivant les consignes données par le professeur en cours.

(12) 30 mars - 3 avril + 6-8 avril: Rattrapage et révision pour l'examen.