Contact a Humanities Office or Academic unit.
Find your course outlines.

FRENCH 2G03 Elementary Translation (C01)

Academic Year: Winter 2019

Term: Winter

Day/Evening: D

Instructor: Prof. Eugénia Dos Santos

Email: esantos@mcmaster.ca

Office: Togo Salmon Hall 506

Phone: 905-525-9140 x 23062

Office Hours: Mardi et jeudi de 13:00 à 14:00



Course Objectives:

Ce cours se propose d'initier l'étudiant/e à la traduction français-anglais, anglais-français et à la stylistique comparée des deux langues. Après un survol des différentes unités de la phrase, des niveaux de langue et des techniques de traduction ainsi que des défis que pose le passage d'une langue à l'autre, le cours se concentrera sur des exercices à travers lesquels l'étudiant/e pourra mettre à profit les techniques apprises. À la fin du cours l'étudiant/e sera capable d'avoir un regard critique sur les textes, d'identifier les difficultés qu'ils contiennent ainsi que les techniques les plus aptes à les surmonter.


Textbooks, Materials & Fees:

Rodger, Valentine Watson, Apprendre à traduire : Cahier d'exercices pour l'apprentissage de la traduction français-anglais anglais-français, Troisième édition, Toronto: Canadian Scholars' Press Inc., 2004.


Method of Assessment:

SYSTÈME DE NOTATION

Participation (présences/participation active)           10%

Devoirs écrits (2X15%)                                              30%

Tests (2X15%)                                                           30%

Examen final                                                               30%

 

Présence et participation

IL EST OBLIGATOIRE D’ASSISTER AU COURS. Plus de trois absences pendant le semestre affectera la note finale de présence.

Devoirs

Vous aurez deux devoirs à remettre: le premier pendant la semaine du 11 février et le deuxième pendant la semaine du 25 mars 2019. Ces devoirs consisteront de traductions portant sur la matière étudiée en classe. Tous les devoirs devront être remis à la date indiquée sur le plan hébdomadaire du cours. Les devoirs remis en retard auront une réduction de 2% par jour et devront être remis au secrétariat du département de français pendant les heures d'ouverture.

Tests

Les tests porteront sur la matière étudiée en classe: des définitions et des traductions. Ils devront être écrits en classe le jour indiqué sur le plan de cours: le premier aura lieu la semaine du 4 février et le deuxième la semaine du 4 mars. Aucun rattrapage ne sera permis sans une justification documentée.

Examen final

L'examen final aura lieu pendant la période d'examens en avril. Il portera sur toute la matière depuis le début du cours et consistera de définitions et de traductions. 

 


Policy on Missed Work, Extensions, and Late Penalties:

Aucun devoir ne sera reçu en retard sans une justification documentée. 


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Topics and Readings:

Semaine du

7 janvier          Présentation

Apprendre à traduire : Cahier d'exercices pour l'apprentissage de la traduction français-anglais anglais-français (AàT),

                                               

14 janvier        Les unités de traduction, (AàT), Ia, Ib, IIa, IIb

Les unités de traduction, (AàT), VIIIa et VIIIb

                      

21 janvier        Les niveaux de langue IIIa et IIIb (Exercices AàT : XIVa XVIb)

Les chiffres dans le français parlé : AàT : XXa et XXb

 

28 janvier        L’opposition locution adjectivale AàT : IVa  IVb; XIXa et XIXb

L’opposition substantif singulier/pluriel AàT : IXa IXb

Au sens propre, au sens figuré  AàT : Va et Vb

 

4 février           TEST 1

                        Le verbe et les locutions verbales AàT : XXIIIa

                        Le verbe : emploi des temps, des modes et des voix AàT : XXIXa XXIXb

 

11 février         DEVOIR 1

                        Les divers équivalents de WILL, WOULD, etc. AàT : XXVIIIa et XXVIIIb

                        Les compléments circonstanciels de temps AàT : VIa VIb

                                               

18  février        Semaine de lecture

                                   

25 février         Les incises et cc de manière AàT : XIa Xb

                        Avec ou sans? AàT : XIIa XIIb

                        Les divers compléments circonstentiels AàT : XIIIa XIIIb

 

4 mars             TEST 2

            Les compléments circonstanciels AàT : XVa XVb

                        Expressions de quantité et de degré AàT : XVIa XVIb

                                               

11 mars           La préposition SUR AàT : XXVIIIa XXVIIIb

                        Les prépositions ou adverbes … AàT : XXIIa XXIIb

 

18 mars           Le mot passe-partout CHOSE … AàT : XXVIIa XXVIIb

 

25 mars           DEVOIR 2

La mise en relief AàT : XXXa XXXb

                                   

1  avril             Révision

 

8 avril              Révision


Other Course Information:

DICTIONNAIRES RECOMMANDÉS

Robert, Le Petit Robert: dictionnaire

Collins/ Robert English/French -French/English dictionary

Étant donné le petit nombre de dictionnaires disponibles au département et à la

bibliothèque Mills, l’étudiant(e) aura intérêt à acheter le dictionnaire Collins/Robert et le

Petit Robert

Ressources bibliographiques complémentaires

Dictionnaires en ligne

Dictionnaire Larousse http://www.larousse.fr/

WordReference http://www.wordreference.com/

Dictionnaire visuel http://www.ikonet.com/fr/ledictionnairevisuel/

Le grand dictionnaire terminologique http://www.granddictionnaire.com

Banque de dépannage linguistique http://www.oqlf.gouv.qc.ca/ressources/bdl.html