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FRENCH 1A06A Intro French Studies:Advanced (C01)

Academic Year: Fall 2018

Term: Multiterm

Day/Evening: D

Instructor: Dr. Suzanne Crosta

Email: scrosta@mcmaster.ca

Office: TSH 724

Phone: 905-525-9140 x 23204

Office Hours: Tuesday and Thursday 9:30-10:20



Course Objectives:

OBJECTIFS DU COURS:

Ce cours vise 5 objectifs:

  1. développer l'expression écrite de l'étudiant(e) par une révision systématique de la grammaire et par des exercices de pratique et de rédaction.
  2. renforcer l’expression écrite à l'aide d'exercices mis en ligne ;
  3. pratiquer et perfectionner l’expression orale par diverses stratégies de prise de parole et de communication (conversations libres, exercices oraux, courts exposés…);
  4. enrichir à la fois son vocabulaire et ses connaissances du monde francophone par la lecture d’extraits divers et de textes littéraires;
  5. initier l'étudiant(e) à l'analyse littéraire et à la rédaction.

 

RÉSULTATS D’APPRENTISSAGE

À la fin de ce cours, l’étudiant/e sera en mesure

  • d’utiliser la structure et les conventions de la langue française pour rédiger, corriger et réviser son expression écrite et orale ;
  • d’enrichir son lexique en utilisant un vocabulaire varié et recherché, des expressions idiomatiques et/ou spécialisées dans des situations de communication diverses et dans son sillage d’écrits et de réflexions ;
  • d’élaborer diverses stratégies pour soutenir et affiner sa communication : l’auto-évaluation afin de repérer et de corriger les erreurs majeures et fréquente, l’usage des outils de référence tels que les dictionnaires, manuels de grammaire, tableaux de conjugaison, logiciels ;
  • d’interpréter, de synthétiser et d’analyser des idées et des informations provenant des textes étudiés en classe;
  • de produire divers types de textes écrits (composition, biographie, lettre, article de journal, essai littéraire entre autres);
  • de présenter au public la version finale de certaines de ces communications orales, écrites et médiatiques ;
  • d’apprécier la dynamique vivante du fait français ici et ailleurs.


Textbooks, Materials & Fees:

MANUELS OBLIGATOIRES:

Favrod, Alain et Louise Morrison. Mise en pratique. Toronto: Pearson, 2017. 7e édition

Favrod, Alain et Louise Morrison. Cahiers d’exercice. Mise en pratique. Toronto: Pearson, 2017. 7e édition

Les textes littéraires seront identifiés par section pendant le premier cours.

 

TEXTES RECOMMANDÉS:

Le Petit Robert. Dictionnaire de la langue française.

Collins/Robert, Dictionnaire français-anglais/English-French Dictionary.

N.B. Le semainier des exercices et des activités sera affiché sur le site Avenue to Learn début septembre ou distribué en classe.


Method of Assessment:

ÉVALUATION ET SYSTÈME DE NOTATION:

Contrôles/quiz (en classe et en ligne)                                                                      10%

Activités orales (5% présence et participation, 10% note accordée par

l’assistant/e de France)                                                                                             15%

Projets, diaporamas, dissertations littéraires…                                                        30%

Examen semestriel (décembre)                                                                                15%

Examen final (avril)                                                                                                   30%


Policy on Missed Work, Extensions, and Late Penalties:

To be announced by your professor.


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Topics and Readings:

MÉTHODES:

Le cours comporte 4 heures obligatoires :

  • 3 heures avec l’enseignant/e
  • 1 heure avec l’assistant/e de France.

 

Chaque semaine comporte:

1.  une composante grammaticale (2 heures)

  • explication des principes fondamentaux de la grammaire française;
  • pratique et renforcement à partir d’un choix d’exercices tirés du manuel et du cahier Mise en pratique;
  • initiation à l’expression écrite (composition, biographie, correspondance, récit, articles journalistiques…) ;
  • des exercices en ligne (exercices de renforcement et/ou de révision, contrôles et quiz).

 

2.  une composante littéraire (1 heure)

  • lecture et compréhension du texte littéraire;
  • étude du vocabulaire;
  • explication de texte;
  • initiation à l’analyse textuelle;
  • et rédaction d’une dissertation littéraire.

3.  une composante d'activités orales sous la direction d'un/e assistant/e de France (1 heure)  

  • exercices oraux en classe;
  • conversations libres, courts exposés;
  • écoute de bandes sonores diverses;
  • discussions et débats;
  • séances d’affichage;
  • et participation à des émissions radiophoniques, entre autres.


Other Course Information:

Semestre I:    4 septembre - 5 décembre, 2018; Semaine de lecture: 8-12 octobre, 2018

Semestre II:   7 janvier - 9 avril 2019; Semaine de lecture: 18-22 février, 2019