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FRENCH 3C03 Lang Pract:Written (C01)

Academic Year: Fall 2018

Term: Fall

Day/Evening: D

Instructor: Dr. Sylviane Muller

Email: mullesm@mcmaster.ca

Office:

Phone: 905-525-9140 x

Office Hours: Mondays 12:30-13:30 pm



Course Objectives:

Contenu et Objectifs:

  • Construire correctement les propositions subordonnées complétives, consécutives, causales, finales, concessives, conditionnelles.
  • Améliorer la compréhension du texte écrit (structure et articulation des idées).
  • Regarder et évaluer par écrit d’une manière critique une oeuvre d'art visuel.
  • Employer le schéma actantiel de Greimas pour écrire un récit narratif.
  • Améliorer les transitions logiques entre les phrases et les paragraphes.  Construire un argument logique pour soutenir une thèse et présenter une solution méthodique et argumentée d'un problème sous forme d'une dissertation-débat.


Textbooks, Materials & Fees:

TEXTE OBLIGATOAIRE: Courseware 3C03 – French Language Practice : Written - 2018

Textes à consulter :

Parmentier, Michel A., Mise au point, Thomson/Nelson, 2007.

http://www.la-conjugaison.fr/; http://www.cnrtl.fr/definition/a; http://www.dictionnaire-synonymes.com/; http://www.linguee.com/

Le Bon Patron : http://bonpatron.com/

Consultez la page “Ressources pédagogiques” du site Web du Département de français pour d’autres dictionnaires et ouvrages de référence utiles et disponibles sur le Web: http://www.humanities.mcmaster.ca/~french/ressources.html

Je conseille en particulier : http://www.la-conjugaison.fr/; http://www.cnrtl.fr/definition/a; http://www.dictionnaire-synonymes.com/; http://www.linguee.com


Method of Assessment:

Method of Assessment: (SYSTÈME DE NOTATION)

 

 

Pourcentage

Détails

1  test de grammaire

10%

 

2 rédactions en classe (700 mots) dactylographiés Doubles interlignes (travail d’équipe) travail individuel 300 mots pour la conclusion

20% (2X10%)

 

Midterm

15%

Contenu de l’examen

Grammaire 60%

Rédaction 40%

Dissertation de 700 mots

Dactylographiée à  double interligne (travail individuel)

20%

 

Final Exam

25%

Contenu de l’examen

Grammaire 60%

Dissertation 40%

Participation et assiduité

10%

 

Total

100%

 

 

 

 

Calendrier du Cours FR 3C03 - 2018

Date

Au programme

Soumission des Compositions Tests et examens

Semaine I

10 septembre

1) Présentation du cours.

2) La nature et fonction du mot

3) L’Adjectif. + Analyse du texte  du            Chien… p.1 et le portrait …pp11-13.

4) Explication du schéma actantiel+

5) Formation des équipes de rédaction

 

Semaine 2

17 septembre

1) La Comparaison  31-35 + Ex.

2) Le Discours Indirect. p.39-45 +Ex

3 ) Travail d’équipe sur la rédaction

 

Semaine 3

24 septembre

1) Le discours indirect + exercices de préparation pour test du 1er oct.

2) Révision pour le test.

1ère rédaction du

 (Schéma Actantiel) 500 mots (équipe) + 300 mots pour conclusion individuelle.

Semaine 4

01 octobre

1) Test de grammaire (50 min) pp.1-45

2) Explication de la 2e rédaction sur une critique artistique (1 ou 2  tableaux affichés sur A2L)

3) Commencer la rédaction en classe sur les tableaux.

Test de grammaire

8-14 octobre

READING WEEK – No Class

 

Semaine 6

15 octobre

1) Correction du test de grammaire

2) De la cause à la conséquence- pp57- 59  + Ex.

3) Travail sur la deuxième rédaction.

 

Semaine 7

22 octobre

Exercices de grammaire et préparation pour le midterm.

2e rédaction sur un des trois  tableaux. 700 mots en équipe + 300 mots pour conclusion individuelle.

Semaine 8

29 octobre

MIDTERM (100 min) Grammaire pp.1-60 + rédaction de 300 mots

MIDTERM

Semaine 9

5 novembre

 Explication de la Dissertation pp61-75

Correction du MIDTERM

 

Semaine 10

12 novembre

Subordonnée causale +Explication de la Dissertation (suite pp 61-75)

Discussion sur

LA DISSERTATION

Semaine 11

19 novembre

Subordonnées Circonstancielles de Concession ou d’Opposition pp77-85  Argumentation

 

Semaine 12

26 novembre

Exercices de grammaire

Remise  de la dissertation

(travail individuel) 700 mots

 

 

 

Semaine 13

03 décembre

Revue + exercices de grammaire pour la préparation de l’examen final

 

TBA

EXAMEN FINAL

 

 

NOTA BENE:

 Vous trouverez sur Avenue to Learn : Tous les exercices de grammaires, les corrigés, les dates  de soumission des travaux, ainsi que les messages importants en ce qui concerne le cours.  Il est donc important de consulter le site très souvent.

La présence au cours (3 heures)  est primordiale. L’apprentissage de langue exige une pratique active des compétences orales et celles de l’écoute.

Les précisions ci-dessous sont empruntées de la description du cours French 3C03 de Dr, Elzbieta Grodek.

Plus de 3 absences baisseront la note finale de 5%. (Présence à la 3e période est obligatoire.)

Travaux écrits

Les travaux imprimés seront soumis en personne au début du cours. Pas de soumission électronique.

Présentation : sur la page de titre seront inclus 1) votre nom et le numéro d’étudiant à droite en haut; 2) le titre; 3) la date réelle à laquelle vous soumettez le travail. Le texte sera écrit en police Times New Roman 12 Doubles interlignes. Les travaux imprimés avec interligne simple ne seront pas corrigés faute de place. La dissertation-débat sera accompagnée de bibliographie et de notes en bas de page. Marges de la page : Haut : 3,18cm  Bas 2.54 cm -  Gauche 3,18 cm – Droite 3,18 cm.

Vous êtes priés de garder jusqu’au 1 janvier 2018:

  • une version électronique de tout ce que vous soumettez par écrit
  • les copies des tests et des rédactions corrigées par l’instructeur

Dans ce cours de langue, l’évaluation des travaux écrits prendra particulièrement en compte l’orthographe, la syntaxe, la grammaire. Avant de soumettre vos travaux, relisez-les plusieurs fois pour repérer les erreurs de langue. Les copies avec des erreurs persistantes de conjugaison, de genre grammatical (masculin, féminin), de pluriel, d’accord (le verbe avec le sujet, les adjectifs avec les noms, les participes passés) et avec des erreurs d’orthographe seront retournées sans être évaluées. Écrivez votre dissertation en utilisant des dictionnaires dont une pléthore est disponible aujourd’hui sur Internet, par exemple : http://www.la-conjugaison.fr/; http://www.cnrtl.fr/definition/a; http://www.dictionnaire-synonymes.com/; http://www.linguee.com/

 


Policy on Missed Work, Extensions, and Late Penalties:

Tests

Tous les tests sont obligatoires et l’absence le jour du test équivaut à la note zéro. Des cas rares de rattrapage seront possibles sous la présentation d’un justificatif formel. Pour ne pas retarder la remise des travaux corrigés, le rattrapage doit avoir lieu avant la fin de la semaine du test manqué.

Travaux écrits

3% seront enlevés pour chaque jour de retard, y compris le week-end. Aucun travail ne sera accepté plus de cinq jours après la date limite. Le travaux en retard seront soumis au secrétariat du Département de français, TSH-532, aux heures d’ouverture. Ils doivent avoir un tampon indiquant la date de la soumission.

Aucun travail de rattrapage pour améliorer la note ne sera autorisé. Appliquez-vous à accomplir le mieux possible toutes les tâches prévues dans le cours à mesure qu’elles se présentent.


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student. Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.