Contact a Humanities Office or Academic unit.
Find your course outlines.

FRENCH 4P06 FSL:THEORY TO PRACTICE

Academic Year: Fall/Winter 2013/2014

Term: 3

Day/Evening: D

Instructor: Dr. Elzbieta Grodek

Email: grodeke@mcmaster.ca

Office: Togo Salmon Hall 522

Phone: 905-525-9140 x 24515

Office Hours: Mon. and Thu. 1:30 - 2:20



Course Objectives:

Ce cours d’apprentissage expérientiel est organisé en collaboration avec les consultants pour le français de Hamilton-Wentworth District Public and Catholic School Boards, Mme Christine Rees et M. Dann Crandall. Le cours se compose de séminaires hebdomadaires et des observations des classes de français dans les écoles de Hamilton-Wentworth.

À la fin de ce cours, l’étudiant sera capable de

  • décrire, analyser et comparer les méthodologies de l’enseignement de français langue étrangère/seconde dans leur développement chronologique
  • mettre en pratique des éléments de ces méthodologies
  • préparer son dossier de candidature aux Facultés d’éducation
  • comprendre le rôle et les tâches de l’Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario (Ontario College of Teachers)
  • interpréter les échelles d’évaluation du Cadre européen commun de référence adopté par le Ministère de l’éducation de l’Ontario
  • établir des relations avec les écoles-hôtes et accumluer les heures d’observation de classe 
  • préparer des exercices et des interventions pédagogiques sous la direction de l’enseignant/e-hôte
  • comprendre les principes du fonctionnement du milieu professionnel des écoles
  • reconnaître et appliquer les mécanismes de la gestion du trac et de la prise de parole en public
  • améliorer la communication en français


Textbooks, Materials & Fees:

Choix de textes et de documents disponibles sur Avenue to Learn.

Les frais à prévoir: 

1. Police vulnerable sector check for volunteer/student. 

L’étudiant doit se renseigner sur les tarifs et la période d’attente auprès de la police du district où il habite. 

À la police de Hamilton, le tarif étudiant courant est 25 dollars et la période d’attente jusqu’à 30 jours. Les informations mises à jour pour Hamilton sont disponibles à : http://www.hamiltonpolice.on.ca/HPS/Services/Records/RecordsFeeStructure.htm

Pour solliciter le tarif étudiant, il faut présenter une lettre du département qui sera livrée après l’inscription au cours.

2. Les frais de transport.

L’étudiant doit se charger des frais de transport à l’école-hôte.

 


Method of Assessment:

Barème de notation

Préparation des lectures et des devoirset des lectures, apport actif, créatif et pertinent aux discussions       15%

Présentation : mise en pratique d’une méthode             10%        (dates individuelles)

Mid-term                                                                    15%        (28 nov.)

Dissertation 1    (description d’une méthode enrichie par des recherches personnelles)             10%         (27 fév.)

Dissertation 2    (le rapport du stage)                                                                                     10%         (20 mars)

Portfolio                                                                                                                              30%        (3 avril)

Rapport du/de la responsable des observations                                                                      10%

Présence

La présence au séminaire est primordiale. Plus de 3 absences baisseront la note finale de 5%.

Aucune absence aux heures d’observations dans les écoles et aux activités qui engagent nos partenaires du HWDSB ne sera tolérée.

Préparation et participation en classe 

(adapté d’un document du Department of Modern Languages and Cultural Studies, University of Alberta) 

80%-100% L’étudiant est bien préparé, fait les exercices avant de venir au cours, participe activement à toutes les activités, prend des initiatives (se porte volontaire, pose des questions, aide les autres, etc.).

70-80% L’étudiant est bien préparé, participe activement la plupart du temps aux activités, prépare les exercices à la maison, mais prend peu d’initiatives.

60-70% L’étudiant n’est pas toujours bien préparé, ne participe pas toujours sérieusement aux activités, ne prend pas d’initiatives. L’étudiant fait rarement les exercices avant de venir au cours.

50-60% L’étudiant n’est pas bien préparé, ne fait pas d’exercice avant de venir au cours, ne participe pas beaucoup aux activités, ne prend jamais d’initiatives, mais il vient régulièrement au cours.

> 50% L’étudiant n’est pas bien préparé, ne fait pas d’exercice avant de venir au cours, ne participe pas beaucoup aux activités, ne prend jamais d’initiatives et accumule des absences.

Soumission des travaux écrits

Les travaux imprimés seront soumis au début du cours aux dates indiquées ci-dessus. Pas de soumission électronique.

Présentation : sur la page de titre seront inclus 1) votre nom et le numéro d’étudiant à droite en haut; 2) le titre; 3) la date à laquelle vous soumettez le travail (non pas la date limite). La dissertation-débat sera accompagnée de bibliographie et de notes en bas de page.

Vous êtes priés de garder une version électronique de tous les travaux soumis par écrit. 

 

 


Policy on Missed Work, Extensions, and Late Penalties:

Examen partiel (fin du premier semestre)

Il est obligatoire et l’absence le jour du mid-term équivaut à la note zéro. Des cas rares de rattrapage seront possibles sous la présentation d’un justificatif médical.

Travaux écrits

3% seront enlevés pour chaque jour de retard, y compris le week-end. Aucun travail ne sera accepté plus de cinq jours après la date limite. Le travaux en retard seront soumis au secrétariat du Département de français, TSH-532, où ils seront tamponnés de la date courante. 

Aucun travail de rattrapage pour améliorer la note ne sera autorisé. Appliquez-vous à accomplir le mieux possible toutes les tâches prévues dans le cours à mesure qu’elles se présentent.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

This is a self-reporting tool for undergraduate students to report absences DUE TO MINOR MEDICAL SITUATIONS that last up to 5 days and provides the ability to request accommodation for any missed academic work. Please note, this tool cannot be used during any final examination period. You may submit a maximum of 1 Academic Work Missed request per term. It is YOUR responsibility to follow up with your Instructor immediately (NORMALLY WITHIN TWO WORKING DAYS) regarding the nature of the accommodation. If you are absent for reasons other than medical reasons, for more than 5 days, or exceed 1 request per term, you MUST visit your Associate Dean's Office/Faculty Office). You may be required to provide supporting documentation. This form should be filled out immediately when you are about to return to class after your absence.


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Topics and Readings:

Le programme hebdomadaire détaillé est affiché sur Avenue to Learn.


Other Course Information:

NOTA BENE.

Please note that in a language course the form is also the content. Your ability to use written French is evaluated to the same degree as the content of your essays.

When doing an assignment outside of class, you should feel free to ask SPECIFIC questions on any points that your grammar book or dictionary can't resolve, but it is a violation of McMaster's academic integrity policy to have your work edited, proof-read or otherwise corrected, whether in part or in total. You should make sure that all your drafts and graded copies of your work are available at any time. The instructor has the right to amend marks on your assignments done at home if the discrepancy between them and your in-class work (mid-term, final examination, other in-class writing) is too large.