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FRENCH 2E03 QUEBEC LITERATURE AND CULTURE

Academic Year: Fall/Winter 2013/2014

Term: 1

Day/Evening: D

Instructor: Dr. Nicholas Serruys

Email: serruys@mcmaster.ca

Office: Togo Salmon Hall 525

Phone: 905-525-9140 x 23756

Office Hours: sur rendez-vous serruys@mcmaster.ca



Course Objectives:

OBJECTIFS :

Ce cours vise à cultiver chez les étudiants une appréciation critique de l’évolution de la littérature au
Canada-français et au Québec. Cela, en abordant un échantillon de textes choisis selon l’évolution du
contexte socioculturel et politique de leur production. Par l’intermédiaire de la lecture et d’une variété
d’activités et d’épreuves écrites et orales, les étudiants amélioreront leurs aptitudes analytiques, ainsi que
leur expression générale.


Textbooks, Materials & Fees:

TEXTES PRINCIPAUX ÉTUDIÉS (oeuvres littéraires à lire au complet) :

Guèvremont, Germaine. Le Survenant (1945)
Godbout, Jacques. Les Têtes à Papineau (1981)

AUTRES TEXTES ÉTUDIÉS (extraits d’oeuvres littéraires*) :

Gaspé père, Philippe-Aubert de. Les Anciens Canadiens (1863)
Lacombe, Patrice. La Terre paternelle (1846)
Gérin-Lajoie, Antoine. Jean Rivard (1862-1864)
Crémazie, Octave. Le Drapeau de Carillon (1858)
Fréchette, Louis. La Légende d’un peuple (1887)
Nelligan, Émile. Poèmes choisis (c. 1899)
Hémon, Louis. Maria Chapdelaine (1914-1916)
Harvey, Jean-Charles. Les Demi-civilisés (1934)
Roy, Gabrielle. Bonheur d’occasion (1945)
Bessette, Gérard. Le libraire (1960)
Blais, Marie-Claire. Une saison dans la vie d’Emmanuel (1965)
Aquin, Hubert. Prochain épisode (1965)
Vonarburg, Élisabeth. « Cogito » (1988)
Kokis, Sergio. Pavillon des miroirs (1994)
Laferrière, Dany. Comment faire l’amour avec un nègre sans se fatiguer (1985)
Chen, Ying. L’Ingratitude (1995)
*Ces extraits sont répertoriés dans un « coursepack ».


Method of Assessment:

MÉTHODE :

Nous ferons une étude chronologique et contextuelle d’oeuvres choisies à la lumière d’approches théoriques
telles que la narratologie et la poétique des genres, ainsi que des notions d’idéologie, de modernité,
d’intertextualité et d’altérité, entre autres. Le cours a lieu deux fois par semaine, une séance de deux heures
le lundi et une séance d’une heure le mercredi. Au cours de ces séances, nous ferons le survol des périodes
et des oeuvres dans lesquelles s’inscrivent les textes à l’étude. La présentation du contenu sera suivie de
discussions approfondies sur la signification des textes en deçà et au delà de leurs contextes. Ainsi, les
étudiants doivent arriver en classe ayant fait les lectures nécessaires et ayant préparé des questions ou des
commentaires pour alimenter la discussion. Nous ne saurons trop souligner que l’interaction, le partage et la
critique des idées constituent des éléments cruciaux dans l’apprentissage.

 

SYSTÈME DE NOTATION* :

1) Exposé oral (présentation d’une période ou d’un mouvement littéraire et d’une oeuvre représentative,
texte écrit à rendre une semaine après l’exposé) : 20%
2) Test 1 (choix multiples et réponses brèves) : 20%
3) Travail écrit (étude comparée), 5 pages : 20%
4) Examen final (choix multiples, réponses brèves et réponses développées) : 30%
5) Assiduité et Participation : 10%
*Des feuilles expliquant les critères d’évaluation pour chaque travail sont à votre disposition sur le site
Avenue to Learn.


NOTE : Si vous devez vous absenter d’une séance, veuillez me le faire savoir d’avance. Si vous rendez
votre travail en retard en raison d’une maladie, il faut me prévenir et il vous faut également un certificat
médical. Aucun retard ne sera admis sans raison impérative. Tout travail rendu en retard, sans
justification médicale ou autre, sera pénalisé de 2% par jour.

DIRECTIVES POUR LA COMMUNICATION PAR COURRIEL :

“It is the policy of the French Department that all Email communication between students and
instructors (including TAs) must originate from their official McMaster University Email accounts.
This policy protects the confidentiality and sensitivity of information and confirms the identities of
both the student and instructor. Messages that do not originate from McMaster Email accounts will be
deleted.”


Policy on Missed Work, Extensions, and Late Penalties:

McMaster Student Absence Form (MSAF)

This is a self-reporting tool for undergraduate students to report absences DUE TO MINOR MEDICAL SITUATIONS that last up to 5 days and provides the ability to request accommodation for any missed academic work. Please note, this tool cannot be used during any final examination period. You may submit a maximum of 1 Academic Work Missed request per term. It is YOUR responsibility to follow up with your Instructor immediately (NORMALLY WITHIN TWO WORKING DAYS) regarding the nature of the accommodation. If you are absent for reasons other than medical reasons, for more than 5 days, or exceed 1 request per term, you MUST visit your Associate Dean's Office/Faculty Office). You may be required to provide supporting documentation. This form should be filled out immediately when you are about to return to class after your absence.


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Topics and Readings:

DESCRIPTION DU CONTENU DU COURS :

Au cours de quelques cinq siècles (de 1534 à nos jours), se constitue au Québec une représentation
florissante de divers lieux, milieux, époques et mentalités. Cela, à partir des récits de voyage, de découverte
et de contact, des relations des missions, des discours politiques (tels que les sermons et les manifestes), des
articles de journaux, et finalement des oeuvres « littéraires » (la mise en texte de contes relevant de la
tradition orale, la poésie, le théâtre, le roman et le cinéma). Selon une lecture des oeuvres et des écrits
apparentés, nous ferons l’application du discours savant (textes d’histoire, de critique et de théorie
littéraires) aux productions culturelles (textes politiques, récits narratifs, films). Il sera surtout question de
donner une appréciation des oeuvres dans l’optique de l’identité, où les conceptions de soi et de l’Autre se
modifient selon la modernisation et la diversification de la société.


Other Course Information:

RESSOURCES UTILES :

La littérature québécoise érudit : promouvoir et diffuser la recherche
(site de Jean-Louis Lessard) (répertoire d’articles savants)
http://www.litterature-quebecoise.org/ http://www.erudit.org/revue/
Radio Canada Office national du film du Canada
(archives audiovisuelles) (films disponibles en ligne)
http://archives.radio-canada.ca/acces/ http://www.onf.ca/
L’Encyclopédie de l’histoire du Québec : La littérature canadienne française (Québec)
(site de Claude Bélanger)
http://faculty.marianopolis.edu/c.belanger/quebechistory/encyclopedia/Royhistlitfr.htm
« Les grandes dates de l’histoire du Québec »
(Le Kiosque Histoire de l’Agence Science-Presse)
http://www.sciencepresse.qc.ca/kiosquehist/chronoquebec.html

AUTRES MÉDIAS RECOMMANDÉS (POUR AMÉLIORER VOTRE COMPRÉHENSION DU FRANÇAIS) :

Journaux et magazines :
Le Monde : www.lemonde.fr Le Devoir : www.ledevoir.com
L’Actualité : www.lactualite.com L’Express : www.lexpress.to
Chaînes de télévision et radios, disponibles sur Internet :
Radio-Canada (CJBC 860AM ; 90,3 FM) : www.radio-canada.ca/radio
TFO (TVOntario French) : www.tfo.org/cfmx/tfoorg/tfo/television
TVA (CFMT Montréal) : http://tva.canoe.com/groupetva
TV5 (France) : www.tv5.org/TV5Site/programmes/accueil_continent.php
France 2 : www.france2.fr