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FRENCH 3AA3 MOD FR-CDN NOVEL

Academic Year: Fall/Winter 2013/2014

Term: 2

Day/Evening: D

Instructor: Dr. Maroussia Hajdukowski-Ahmed

Email: ahmedm@mcmaster.ca

Office: Togo Salmon Hall 515

Phone: 905-525-9140 x 23758

Office Hours: TBA



Course Objectives:

Objectifs :

A la fin du cours, les étudiants auront normalement acquis une solide vue d’ensemble des courants littéraires qui ont marqué le Québec du 20eme siècle et du début du 21eme siècle, une connaissance approfondie d’une œuvre d’un/e auteur/e d’importance majeure, renforcé leur apprentissage d’une lecture et d’une analyse enrichie par des outils critiques, acquis une assurance plus grande dans leur expression orale et leur aptitude à  l’analyse textuelle, consolidé leur expérience de l’écriture de travaux littéraires en français.


Textbooks, Materials & Fees:

Romans étudiés

Au milieu la montagne                         R. Viau

Le premier jardin                                  A. Hebert

Le bonheur a la queue glissante            A. Farhoud

L’énigme du retour                               D. Laferriere

 


Method of Assessment:

Méthode:

Les romans seront analysés chronologiquement en classe à  la lumière de théories critiques pertinentes, telles que l’analyse du discours (Bakhtine, Angenot, Vincenthier, Genette), les théories identitaires (Taylor, Lamoureux), la critique féministe (Collin, Lamoureux, Brossard), la critique postmoderne (Hutcheon, Paterson, Docherty), la critique post-coloniale (Memmi, Fanon, Ashcroft, Said),  la critique de l’écriture migrante (Lequin, Harel, Simon, Letourneau).

Au début du cours, les étudiants recevront un semainier décrivant les problématiques envisagées pour chaque roman (ex : l‘espace urbain de Montréal; la fragmentation identitaire; femme, Québec,  mémoire et histoire;  déplacements et  postmodernité, etc.). Ce semainier ainsi que les travaux et dates suggérés seront discutés durant le premier cours.

Il est essentiel que les étudiant-e-s aient  lu les romans au programme avant le cours, pour pouvoir participer aux discussions de façon pertinente.

 

Travaux :

Les étudiant-e-s  remettront un  compte-rendu critique (ou fiche de lecture)  de deux romans dans le semestre, comme pour une rubrique littéraire de journal (descriptif, questions que ce roman suscite, appréciation).

Aucun travail ne peut être remis en retard, à moins que l’étudiant-e  ne fournisse un certificat médical.  Un test de la mi- semestre portera sur une analyse critique des romans étudiés (3 sujets au choix).  Une dissertation de 8 pages/2000 mots  sur un sujet choisi sera remise à la fin du semestre.

Un examen de deux heures clôturera le cours.

Des documents audio-visuels pertinents au cours seront visionnés (ex : documentaire, entrevue d’auteur-e).

Pour vos devoirs, vous avez accès à deux logiciels  /*Aller bon train*/ et /*Bon patron,*/, pour remédier à vos faiblesses en français. 

 

Système de notation :

Un compte-rendu critique de 2 romans (500 mots)         10%

Un test de la mi-semestre (le mercredi 12 février)           25%

Une dissertation (2000 mots) remise le lundi 24 mars     25%

Participation                                                                10%

Un examen final                                                           30%

 


Policy on Missed Work, Extensions, and Late Penalties:

McMaster Student Absence Form (MSAF)

This is a self-reporting tool for undergraduate students to report absences DUE TO MINOR MEDICAL SITUATIONS that last up to 5 days and provides the ability to request accommodation for any missed academic work. Please note, this tool cannot be used during any final examination period. You may submit a maximum of 1 Academic Work Missed request per term. It is YOUR responsibility to follow up with your Instructor immediately (NORMALLY WITHIN TWO WORKING DAYS) regarding the nature of the accommodation. If you are absent for reasons other than medical reasons, for more than 5 days, or exceed 1 request per term, you MUST visit your Associate Dean's Office/Faculty Office). You may be required to provide supporting documentation. This form should be filled out immediately when you are about to return to class after your absence.


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Other Course Information:

Description du cours :

Depuis le début du 20eme siècle, du roman du terroir au roman migrant, le roman québécois a connu de notables transformations, tant dans la diversification de ses problématiques que dans les formes d’écriture. Dans ce cours, nous analyserons quatre romans publiés après 1945 en fonction d’approches critiques pertinentes, et en relation avec le contexte socioculturel québécois dans lequel ces romans s’inscrivent. Nous analyserons comment par exemple, les notions de marge et de minorité, la norme littéraire et idéologique  se déplacent et se transforment en s’ouvrant à de nouveaux horizons géographiques et culturels (ex : France, USA, Caraïbes) et à  de nouvelles problématiques. Nous discuterons particulièrement de la question identitaire et de  ses transformations, en relation avec entre autre, les concepts de nation québécoise, d’espace, de mémoire, de « gender », de  culture. Nous examinerons comment la rapidité et la fréquence des déplacements à  l’ère contemporaine affectent le rapport à l‘identité, à  la frontière,  et à la nation.  Il sera aussi important d’analyser  comment ces problématiques  se traduisent à  travers l’écriture des textes étudiés. Peut-on encore parler de roman québécois aujourd’hui?