Have a Question? Contact the Humanities Office or an Academic Unit

FRENCH 2BB3 FrenchLanguagePracticeII

Academic Year: Winter 2017

Term: Winter

Day/Evening: D

Instructor: Dr. John Stout

Email: stoutj@mcmaster.ca

Office: Togo Salmon Hall 523

Phone: 905-525-9140 x 23634

Website:

Office Hours: Mondays 2:30-3:20 p.m. and by appointment



Course Objectives:

Ce cours de deuxième année se veut une transition du cours de langue de première année au cours de langue de troisième année. Alors que le FRENCH 2B03 continue la révision de grammaire commencée en première année, le cours FRENCH 2BB3 se conçoit selon le même optique que le cours FRENCH 3C03 en insistant sur une approche plus avancée visant l'intégration de la connaissance grammaticale dans la lecture, l'étude, l'écriture et la révision des textes de genres différents.

A la fin du cours les étudiants pourront:

*Identifier la nature et la fonction du mot dans la phrase

*Identifier les types de phrase

*Identifier et utiliser correctement les niveaux de langue

*Utiliser correctement les prépositions et conjonctions pour exprimer le temps

Pour appliquer et approfondir leurs connaissances grammaticales, les étudiants étudieront et écriront en groupes et individuellement:

*une lettre

*un texte à caractère autobiographique

*un troisième type de texte

*un texte de bande dessinée

Pour améliorer son français oral, l'étudiant.e participera activement au tutorat et aux discussions en groupe. Notez que le tutorat vise à développer les compétences orales des étudiants et ne vise pas à continuer l'étude de la grammaire présentée en cours.


Textbooks, Materials & Fees:

Guédon, P. et Poisson-Quinton, S. La Grammaire du français. Paris, Éditions Maison des Langues GF)

Abbadie, C. et.al. L'Expression française écrite et orale. Grenoble, Presses universitaires de Grenoble (EF)

 


Method of Assessment:

Assiduité, participation    10%

Test (en classe, semaine du 6 février)  10%

Contrôles (2)    10%

Quatre travaux écrits (trois individuels, un en groupe)  20%

Travail oral (avec les assistants)  15%

Examen final   35%


Please Note the Following Policies and Statements:

Academic Dishonesty

You are expected to exhibit honesty and use ethical behaviour in all aspects of the learning process. Academic credentials you earn are rooted in principles of honesty and academic integrity.

Academic dishonesty is to knowingly act or fail to act in a way that results or could result in unearned academic credit or advantage. This behaviour can result in serious consequences, e.g. the grade of zero on an assignment, loss of credit with a notation on the transcript (notation reads: "Grade of F assigned for academic dishonesty"), and/or suspension or expulsion from the university.

It is your responsibility to understand what constitutes academic dishonesty. For information on the various types of academic dishonesty please refer to the Academic Integrity Policy, located at www.mcmaster.ca/academicintegrity

The following illustrates only three forms of academic dishonesty:

  1. Plagiarism, e.g. the submission of work that is not one’s own or for which other credit has been obtained.
  2. Improper collaboration in group work.
  3. Copying or using unauthorized aids in tests and examinations.

Email correspondence policy

It is the policy of the Faculty of Humanities that all email communication sent from students to instructors (including TAs), and from students to staff, must originate from each student’s own McMaster University email account. This policy protects confidentiality and confirms the identity of the student.  Instructors will delete emails that do not originate from a McMaster email account.

Modification of course outlines

The University reserves the right to change dates and/or deadlines etc. for any or all courses in the case of an emergency situation or labour disruption or civil unrest/disobedience, etc. If a modification becomes necessary, reasonable notice and communication with the students will be given with an explanation and the opportunity to comment on changes. Any significant changes should be made in consultation with the Department Chair.

McMaster Student Absence Form (MSAF)

In the event of an absence for medical or other reasons, students should review and follow the Academic Regulation in the Undergraduate Calendar Requests for Relief for Missed Academic Term Work. Please note these regulations have changed beginning Fall 2015. You can find information at mcmaster.ca/msaf/. If you have any questions about the MSAF, please contact your Associate Dean's office.

Academic Accommodation of Students with Disabilities

Students who require academic accommodation must contact Student Accessibility Services (SAS) to make arrangements with a Program Coordinator. Academic accommodations must be arranged for each term of study. Student Accessibility Services can be contacted by phone 905-525-9140 ext. 28652 or e-mail sas@mcmaster.ca. For further information, consult McMaster University's Policy for Academic Accommodation of Students with Disabilities.

Academic Accommodation for Religious, Indigenous and Spiritual Observances

Students requiring academic accommodation based on religion and spiritual observances should follow the procedures set out in the Course Calendar or by their respective Faculty. In most cases, the student should contact his or her professor or academic advisor as soon as possible to arrange accommodations for classes, assignments, tests and examinations that might be affected by a religious holiday or spiritual observance.


Topics and Readings:

FRENCH 2BB3 (2016-17): PROGRAMME DU COURS

Semaines:

(1) 4-6 janvier: La Grammaire du français Chap. 8.3, 8.4: les adverbes.

(2) 9-13 janvier: La Grammaire du français Chap. 9: Se situer dans le temps et dans l'espace.

(3) 16-20 janvier: La Grammaire du français Chap. 10: Les relations logiques (1); La correspondance: Étude en classe d'une lettre de demande d'emploi et d'une lettre de rupture. *Devoir à remettre la semaine du 27 janvier: Écrire une lettre en suivant les consignes donnés par le professeur.

(4) 23-27 janvier: La Grammaire du français Chap.11: Les relations logiques (2); *Remettre votre lettre (Devoir écrit No 1).

(5) 30 janvier-3 février: Révision de la grammaire des chapitres 8-11 (sauf les prépositions); TEXTE No 2 sera distribué en classe(un texte à caractère autobiographique). La semaine du 13 février vous remettrez un devoir de 350 mots en prenant TEXTE No 2 comme modèle.

(6) 6-10 février: TEST en classe: La Grammaire du français Chap.8-11 (sauf les prépositions).

(7) 13-17 février: "Nature. Fonction. Analyse syntaxique" TRAVAUX: Ex. 1, 2, 3 du paquet polycopié (qui sera distribué en classe). *Devoir No 2: Remettre votre texte autobiographique (350 mots, au passé)

20-26 février: Semaine de lecture

(8) 27 février-3 mars: Suite de "Nature. Fonction. Analyse syntaxique" 4,5 du paquet polycopié. TEXTE No 3 sera distribué et étudié en classe.

(9) 6-10 mars: Types de phrases (EF Chap. 2 p.3-15); Niveaux de langue (EF Chap. 38, ex. 1,2 p.228-230) *Contrôle No 1: Nature, fonction

(10)13-17 mars: La Grammaire du français Chap. 8: les prépositions (p.92-95); Emploi de la préposition (EF Chap. 18 ex. p.87-91)*Devoir écrit No 3: Remettre votre devoir No 3.

(11) 20-24 mars: *Contrôle No 2: Les prépositions; Emploi de la préspoition et de la conjonction pour exprimer le temps (EF Chap. 25, ex. 5,7,8)

(12) 27-31 mars: Devoir écrit à faire en classe: La Bande dessinée: Travail en groupe.

(13) 3-6 avril. Rattrapage. Révision pour l'examen.


Other Course Information:

N.B.: IL EST OBLIGATOIRE D'ASSISTER AU COURS ET AU TUTORAT.